Seminár 9: Teória čísel III – úlohy o ciferných zápisoch
Ciele
Precvičenie úloh zaoberajúcich sa cifernými zápismi, použitie rozvinutého zápisu čísla a úvah o deliteľnosti pri riešení týchto úloh.
Úvodný komentár
Seminár nie je náročný z pohľadu objemu nových poznatkov, nemalé úsilie však bude vyžadovať systematická práca, využitie poznatkov o deliteľnosti z predchádzajúcich seminárov, zváženie všetkých možných variantov či hľadanie správneho riešenia efektívnejším spôsobom než vypísaním všetkých možností.
Úlohy a riešenia
Úloha 59-I-6-N1
Riešenie
Komentár
Úloha je v porovnaní s tým, čo v seminárnom stretnutí nasleduje, jednoduchá, osvieži však študentom často používanú myšlienku: číslo \(\overline{abc}\) môžeme zapísať v tvare \(100a+10b+c\). Tú využijeme v mnohých ďalších úlohách.Úloha (Holton 2010), úloha 20, str. 110
Riešenie*
Komentár
Úloha má krátke a jednoduché zadanie, jej riešenie však vyžaduje uplatnenie znalostí o deliteľnosti aj zápis čísla v rozvinutom tvare.Úloha 61-II-2
Riešenie*
Záver. Cifry na kartičkách sú 8, 2 a 1.
Poznámka. Riešiť odvodenú rovnicu \(26a + 2 = 64b + 73c\) pre neznáme (nenulové a navzájom rôzne) cifry \(a, b, c\) možno viacerými úplnými a systematickými postupmi, uviedli sme len jeden z nich.
Komentár
Úloha je zložitejšia než úvodné dve. Vychádza síce z rozvinutého zápisu čísla, avšak vyžaduje dodatočnú netriviálnu analýzu. Bude preto iste zaujímavé diskutovať so študentmi o tom, ako k pristupovali k riešeniu rovnice \(26a + 2 = 64b + 73c\).Úloha 63-II-1
Riešenie*
Záver. Nájdenému \(x\) zodpovedá trojica cifier \(a = b = c = 9\). Úloha má jediné riešenie.
Komentár
Úloha prináša zaujímavú myšlienku zjednodušenia zápisu, ktorý potom vedie k riešeniu jednoduchej lineárnej rovnice. Aj napriek tomu, že riešenie nevyžaduje mnoho počítania, ukrýva úloha záludnosť v podobe toho, že študenti môžu prísť k správnemu riešeniu nesprávnymi úvahami. Viac o tejto konkrétnej úlohe a jej úskaliach je možné nájsť v článku (Štěpánková 2015), ktorý považujeme za hodný preštudovania.Úloha 57-I-6-D2, resp. 53-II-4
Riešenie*
V druhej časti riešenia sme mohli postupovať aj nasledovne. Pre číslo \(V = (167 + y) \cdot 13\) vychádzajú z nerovností \(10 \leq y \leq 99\) odhady \(2301 \leq V~\leq 3 458\). Zistíme preto, ktoré z čísel \(\overline{2bb2}\), kde \(b \in \{3, 4, 5, 6, 7, 8, 9\}\) a čísel \(\overline{3bb3}\), kde \(b \in \{0, 1, 2, 3, 4\}\), sú deliteľné trinástimi. Aj keď sa týchto dvanásť čísel dá rýchlo otestovať, urobme to všeobecne ich čiastočným vydelením trinástimi:
\[\begin{aligned} \overline{2bb2} &= 2 002 + 110b = 13 \cdot (154 + 8b) + 6b,\\ \overline{3bb3} &= 3 003 + 110b = 13 \cdot (231 + 8b) + 6b.\end{aligned}\]
Vidíme, že vyhovuje jedine číslo \(\overline{3bb3}\) pre \(b = 0\). Vtedy \(167 + y = 231\), takže \(y = 64\).
Záver. Žiaci mali počítať príklad \(167 + 64 \cdot 13\), teda \(x = 167\), \(y = 64\) a \(z = 13\).
Komentár
Na prvý pohľad sa môže zdať, že úloha nepatrí do tohto seminára, ako sa však v priebehu riešenia ukáže, má tu svoje miesto. Taktiež zaujímavým spôsobom spája poznatky o deliteľnosti, príp. sa v jej riešení uplatnia odhady – túto metódu sme už taktiež v dnešnom seminári využili.Úloha 58-I-3-N1, resp. 56-S-1
Riešenie*
Celkom existuje 41 štvorciferných prirodzených čísel, ktoré spĺňajú podmienky.
Alternatívnym postupom je vypísanie všetkých možností na základe ciferného súčtu, ktorý musí byť deliteľný troma a zároveň sa končiť párnou cifrou.
Komentár
Úloha využíva poznatky o deliteľnosti, takže pekne nadväzuje na predchádzajúce semináre. Tiež je prvou úlohou o cifernom zápise, v riešení ktorej nevyužijeme rozvinutý zápis čísla, ale skôr intuitívne kombinatorické úvahy.Ak sa študenti vyberú cestou vypisovania všetkých možných kombinácií, skúsime ich povzbudiť, aby ich úsilie bolo čo najsystematickejšie a efektívne, príp. prediskutujeme, či sa riešenie dá nájsť aj inou cestou.
Úloha 58-I-3-N2, resp. 54-I-5
Riešenie*
Čísla \(1 111 = 11\cdot 101\) a \(11111 = 41\cdot 271\) však majú vo svojom rozklade trojmiestne prvočísla, takže nemôžu byť súčinom dvojmiestnych čísel. Ostáva preto jediná možnosť: \[abc = k~\cdot 111 111 = k~\cdot 3 \cdot 7 \cdot 11 \cdot 13 \cdot 37.\] Pozrime sa, ako môžu byť prvočísla 3, 7, 11, 13, 37 rozdelené medzi jednotlivé činitele \(a, b, c\). Pretože súčiny \(37 \cdot 3\) a \(3 \cdot 7 \cdot 11\) sú väčšie ako 100, musí byť prvočíslo 37 samo ako jeden činiteľ a zvyšné štyri prvočísla 3, 7, 11, 13 musia byť rozdelené do dvojíc. Keďže aj súčin \(11 \cdot 13\) je väčší ako 100, prichádzajú do úvahy iba rozdelenia na činitele \(3 \cdot 11, 7 \cdot 13\) a 37, alebo na činitele \(3 \cdot 13\), \(7 \cdot 11\) a 37. K týmto činiteľom ešte pripojíme možné činitele z rozkladu číslice \(k\) a dostaneme riešenia dvoch typov: \[a = 33k_1, b = 91, c = 37k_2, \ \ \ \ \text {pričom} \ \ k_1 \in \{1, 2, 3\}, k_2 \in \{1, 2\},\] \[a = 39k_1, b = 77, c = 37k_2,\ \ \ \ \text{pričom}\ \ k_1 \in \{1, 2\}, k_2 \in \{1, 2\},\] Hľadaný počet trojíc čísel \(a, b, c\) je teda \(3 \cdot 2 + 2 \cdot 2 = 10\).
Komentár
Posledná úloha seminára je zaujímavá myšlienkou, že čísla, ktoré majú všetky cifry rovnaké, sú násobkami čísel 11, 111, 1111, …. Ďalšia analýza uplatní poznatky o rozklade čísla na súčin prvočísel a je tak ďalším príkladom úlohy, v ktorej musia študenti zapojiť vedomosti z predchádzajúcich seminárov.Domáca práca
Úloha 58-I-3
Riešenie*
(i) Číslo \(n\) má tvar \(aabb\), kde \(a\), \(b\) sú rôzne cifry. Takže \(n = 1100a + 11b\) a \(\overline{n} = 1100b + 11a\). Číslo 7 má deliť ako \(n\), tak \(\overline{n}\), teda aj ich rozdiel \(n - \overline{n} = 1089(a - b)\) a súčet \(n + \overline{n} = 1111(a + b)\). Keďže ani číslo 1089, ani číslo 1111 nie sú násobkom siedmich a sedem je prvočíslo, tak \(7 \mid a -\)b aj \(7 \mid a + b\). Ak použijeme rovnakú úvahu ešte raz, vidíme, že \(7 \mid (a - b) + (a + b) = 2a\) a \(7 \mid (a + b) - (a - b) = 2b\), teda \(7 \mid a\) a \(7 \mid b\), čiže \(a, b \in \{0, 7\}\). Cifry \(a, b\) sú navzájom rôzne, preto jedna z nich musí byť 0. Ale potom jedno z čísel \(aabb\), \(bbaa\) nie je štvorciferné. Hľadané číslo \(n\) teda nemôže mať uvedený tvar.
(ii) Číslo \(n\) má tvar \(abab\). Potom \(7 \mid n = 1010a + 101b\) a tiež \(7 \mid \overline{n} = 1010b + 101a\). Podobne ako v predchádzajúcom prípade odvodíme, že \(7 \mid n - \overline{n} = 909(a - b)\) a \(7 \mid n + \overline{n} = 1111(a + b)\), a z rovnakých dôvodov ako v predchádzajúcom prípade zisťujeme, že \(7 \mid a\), \(7 \mid b\). Niektorá z cifier by teda musela byť 0. Číslo \(n\) tak nemôže mať ani tvar \(abab\).
(iii) Číslo \(n\) má tvar \(abba\). Potom otočením poradia cifier vznikne to isté číslo, takže máme jedinú podmienku \(7 \mid 1001a + 110b\). Keďže \(7 \mid 1001\) a \(7 \nmid 110\), je táto podmienka ekvivalentná s podmienkou \(7 \mid b\). Preto \(b \in \{0, 7\}\), \(a \in \{1, 2,\,\ldots, 9\}\), \(a \neq b\). Vyhovuje tak všetkých 17 čísel, ktoré práve uvedené podmienky spĺňajú: 1001, 2002, 3003, 4004, 5005, 6006, 7007, 8008, 9009, 1771, 2772, 3773, 4774, 5775, 6776, 8778, 9779.
Úloha 57-I-6
Riešenie*
Zrejme tiež \(c \neq 0\) (v opačnom prípade by platilo \(a = b = c = x = 0\)). Ostatné možnosti vyšetríme zostavením nasledujúcej tabuľky.
\(c\) | \(9c\) | \(a+b+c\) | \(a+b\) |
---|---|---|---|
1 | 9 | 9 | 8 |
2 | 18 | 8 | 6 |
3 | 27 | 7 | 4 |
4 | 36 | 6 | 2 |
Rovnosť [eq:57I6] možno prepísať na tvar \[\label{eq:57I6_2} 100(b - a - d) = 10d + a + 11b - 8c.\] Hodnota pravej strany je aspoň \(-72\) a menšia ako 200, lebo každé z čísel \(a, b, c, d\) je najviac rovné deviatim. Takže buď \(b - a - d = 0\), alebo \(b - a - d = 1\).
V prvom prípade po substitúcii \(d = b - a\) upravíme vzťah [eq:57I6_2] na tvar \(8c = 3(7b - 3a)\), z ktorého vidíme, že \(c\) je násobkom troch. Z prvej tabuľky potom vyplýva \(c = 3, a = 4 - b\), čo po dosadení do rovnice \(8c = 3(7b - 3a)\) vedie k riešeniu \(a = b = 2, c = 3\). Pôvodné číslo je teda \(x = 223\) a jeho deväťnásobok \(9x = 2 007.\)
V druhom prípade dosadíme \(d = b - a - 1\) do [eq:57I6_2] a zistíme, že \(8c + 110 = 3(7b-3a)\). Výraz \(8c+110\) je teda deliteľný tromi, preto číslo \(c\) dáva po delení tromi zvyšok 2. Dosadením jediných možných hodnôt \(c = 2\) a \(b = 6 - a\) do poslednej rovnice zistíme, že \(a = 0\), čo je v rozpore s tým, že číslo \(x = 100a + 10b + c\) je trojciferné.
Záver. Klárka dostala štvorciferné číslo 2 007.
Poznámka. Prvá tabuľka ponúka jednoduchší, ale numericky pracnejší postup priameho dosadzovania všetkých prípustných hodnôt čísel \(a, b, c\) do rovnice [eq:57I6]. Počet všetkých možností možno obmedziť na desať odhadom \(b \geq a\), ktorý zistíme pomocou vhodnej úpravy vzťahu [eq:57I6] napríklad na tvar [eq:57I6_2]. Riešenie uvádzame v druhej tabuľke.
\(a\) | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
\(b\) | 7 | 6 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 |
\(c\) | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 |
\(9x\) | 1539 | 2349 | 3159 | 3969 | 1368 | 2178 | 2988 | 1197 | 2007 | 1026 |
Doplňujúce zdroje a materiály
Výborným zdrojom úloh jednoduchších aj zložitejších je (Sedláček 1961).
Holton, Derek Allan. 2010. A First Step to Mathematical Olympiad Problems. 1st edition. Danvers, USA: World Scientific.
Sedláček, Jiří. 1961. Co Víme O Přirozených číslech. 3. vydání. Praha: Mladá fronta.
Štěpánková, Hana. 2015. “O Záludnosti Jedné úlohy Z Mo.” Matematika – Fyzika – Informatika 24: 331–34.