Seminár 25: Kombinatorika I – úlohy na mriežke a šachovnici
Ciele
Zoznámiť študentov s metódami, ktoré si budú vyžadovať rôznorodé úlohy využívajúce šachovnice alebo tabuľky.
Úlohy a riešenia
Úloha 66-II-2
Uveďte príklad takého zaplnenia tabuľky, že súčet každých dvoch čísel v rovnakom riadku či v rovnakom stĺpci je väčší ako 11.
Dokážte, že pri ľubovoľnom zaplnení tabuľky sa v niektorom riadku alebo stĺpci nájdu dve čísla, ktorých súčet neprevyšuje 12.
Riešenie*
1 | 35 | 33 | 29 | 25 | 19 |
---|---|---|---|---|---|
36 | 2 | 30 | 26 | 20 | 15 |
34 | 31 | 3 | 21 | 16 | 11 |
32 | 27 | 22 | 4 | 12 | 9 |
28 | 23 | 17 | 13 | 5 | 7 |
24 | 18 | 14 | 10 | 8 | 6 |
Najmenšie súčty dvoch čísel z jednotlivých riadkov (zhora nadol) sú \[1 + 19, 2 + 15, 3 + 11, 4 + 9, 5 + 7, 6 + 8\] a z jednotlivých stĺpcov (zľava doprava) \[1 + 24, 2 + 18, 3 + 14, 4 + 10, 5 + 8, 6 + 7.\] Rýchlejší opis príkladu vyhovujúcej tabuľky a jeho jednoduchšiu kontrolu dostaneme, keď do tabuľky vpíšeme iba čísla od 1 do 12, ako vidíme nižšie. Rozmiestnenie čísel od 13 do 36 do prázdnych políčok už zrejme môže byť ľubovoľné – dve najmenšie čísla v každom riadku aj stĺpci sú totiž práve tie od 1 do 12.
1 | 11 | ||||
---|---|---|---|---|---|
12 | 2 | ||||
3 | 9 | ||||
10 | 4 | ||||
5 | 7 | ||||
8 | 6 |
b) Ak sú dve z čísel od 1 do 6 v rovnakom riadku alebo v rovnakom stĺpci, ich súčet neprevýši dokonca ani číslo \(6 + 5 = 11\). V opačnom prípade sú čísla od 1 do 6 rozmiestnené vo všetkých riadkoch a všetkých stĺpcoch, takže číslo 7 je v rovnakom riadku s číslom \(x\) a v rovnakom stĺpci s číslom \(y\), pričom \(x\) a \(y\) sú dve rôzne čísla od 1 do 6. Potom menšie z čísel \(7 + x\) a \(7 + y\) neprevýši menšie z čísel \(7 + 6\) a \(7 + 5\), teda číslo 12. Tým je tvrdenie dokázané.
Komentár
Úloha je relatívne jednoduchá a nevyžaduje žiadne špeciálne matematické vedomosti, len starostlivý logický úsudok. Študenti pravdepodobne vymyslia rôzne zaplnenia tabuľky a to môže byť výbornou príležitosťou nechať ich riešenia skontrolovať si medzi sebou navzájom.Úloha 62-I-1-N1
Riešenie*
Pri inom postupe je možné rozdeliť všetky cesty podľa toho, koľko pri nich urobí kobylka skokov dĺžky dva (ich počet môže byť 0, 1, 2, 3, 4 alebo 5 a tým je tiež určený počet skokov dĺžky \(1\): 10, 8, 6, 4, 2 alebo 0). Ku každému takému počtu potom určíme počet všetkých rôznych poradí jednotiek a dvojok (dávajúcich v súčte 10). Dostaneme tak \(1+9+28+ 35 + 15 + 1 = 89\) možných ciest.
Komentár
Úloha opäť pravdepodobne nebude pre študentov neprekonateľnou výzvou. Bude však určite zaujímavé sledovať, ako sa študenti popasujú s hľadaním počtu spôsobov. Taktiež úloha slúži ako príprava na úlohu nasledujúcu a domácu prácu.Úloha 62-I-1-N2
Riešenie*
Komentár
Ako sme už spomínali, táto úloha je tiež prípravou na domácu prácu. Je tiež vhodným miestom, kde môžeme prípadným tápajúcim študentom pripomenúť metódu riešenia, s ktorou sme sa už stretli: pokúsiť sa vypozorovať, ako sa úloha správa pre menšie rozmery, napr. tabuľku \(3\times 3\) a potom objavené výsledky zovšeobecniť.Úloha 64-II-2
Riešenie*
Komentár
Po krátkom experimentovaní by malo byť väčšine študentov jasné, ako sa bude šachovnica správať, a tým pádom aj aká bude odpoveď na otázku zo zadania. (Ne)náročnosti úlohy zodpovedá aj jej bodové hodnotenie v krajskom kole, kde sa stala najlepšie hodnotenou úlohou daného ročníka.1Úloha 64-I-3-N3
Riešenie
Komentár
Zaujímavé bude sledovať, ako efektívne sa budú študenti schopní zhostiť úlohy. Keďže má úloha jednoznačný číselný výsledok, môžeme po chvíli samostatnej práce nechať študentov porovnať svoje výsledky a pokúsiť zistiť pôvod prípadných nezrovnalostí.Úloha 61-I-6-N1
Riešenie*
Komentár
Úloha je netriviálna, jej zvládnutie je však výborným predpokladom na úspešné vyriešenie domácej práce. Ak nám ostane na konci seminára dostatok času, môžeme študentov najprv odohrať pár kôl hry pre nimi zvolené rozmery tabuľky a na základe poznatkov z hry potom presne popísať víťaznú stratégiu.Domáca práca
Úloha 62-I-1
Riešenie*
V prvom prípade bude päť zo šiestich 3-skokov doprava (a všetky 2-skoky nadol), takže cesta bude určená len poradovým číslom toho (jediného) 3-skoku, ktorý bude smerovať nadol. Preto je ciest tohto typu práve 6.
V druhom prípade bude cesta určená poradovými číslami troch 3-skokov doprava a poradovými číslami troch 2-skokov doprava. Výbery oboch trojíc sú nezávislé ( t. j. možno ich spolu ľubovoľne kombinovať) a pri každom z nich vyberáme tri prvky zo šiestich, čo možno urobiť 20 spôsobmi.2 Preto je ciest tohto typu \(20 \cdot 20 = 400\).
V treťom prípade je kobylkina cesta určená len poradovým číslom toho jediného 3-skoku, ktorý bude smerovať doprava, takže ciest tohto typu je (rovnako ako v prvom prípade) opäť 6.
Záver. Hľadaný celkový počet kobylkiných ciest je 6 + 400 + 6 = 412.
Iné riešenie*. Zadanú úlohu ”pre pravé dolné políčko“ vyriešime tak, že budeme postupne určovať počty kobylkiných ciest, ktoré vedú do jednotlivých políčok tabuľky (políčka budeme postupne voliť od ľavého horného políčka po jednotlivých vedľajších diagonálach3, lebo ako ľahko zistíme, po určitom počte skokov skončí kobylka na tej istej vedľajšej diagonále; tak sa nakoniec dostaneme k tomu najvzdialenejšiemu, teda pravému dolnému políčku). Pre zjednodušenie ďalšieho výkladu označme \((i, j)\) políčko v \(i\)-tom riadku a \(j\)-tom stĺpci.
Je zrejmé, že povoleným spôsobom skákania sa kobylka vie dostať len na niektoré políčka celej tabuľky. Po prvom skoku (ktorý musí byť 2-skok z políčka (1, 1)) sa kobylka dostane len na políčko (1, 3) alebo (3, 1), po druhom skoku (teda 3-skoku) to bude niektoré z políčok \[(1, 6), (3, 4), (4, 3), (6, 1).\] Vo všetkých doteraz uvedených políčkach je v tabuľke vpísané číslo 1, lebo na každé z nich vedie jediná kobylkina cesta. Situácia sa zmení po treťom skoku (2-skoku) kobylky, lebo na políčka (3, 6) a (6, 3) vedú vždy dve rôzne cesty, a to z políčok (1, 6) a (3, 4), resp. z políčok (6, 1) a (4, 3). Takto v ďalšom kroku našej úvahy určíme všetky políčka, na ktoré sa kobylka môže dostať po štyroch skokoch, aj počty ciest, ktoré v týchto políčkach končia. V zapĺňaní tabuľky týmito číslami (postupom podľa počtu skokov kobylky) pokračujeme, až sa dostaneme do políčka (16, 16). Pritom neustále využívame to, že posledný skok kobylky na dané políčko má danú dĺžku a jeden či oba možné smery. V prvom prípade číslo z predposledného políčka na ceste na posledné políčko opíšeme, v druhom prípade tam napíšeme súčet čísel z oboch možných predposledných políčok.
Rovnako ako v prvom riešení prichádzame k výsledku 412.
Úloha 61-I-6
Riešenie*
Ak je celkový počet políčok hracej plochy nepárny (v zadaní pre \(n = 5\)), môže v poradí prvá hráčka pomýšľať na túto víťaznú stratégiu: spárovať všetky políčka hracej dosky okrem jedného do dvojíc tak, aby v každom páre boli políčka navzájom dosiahnuteľné jedným skokom. Pokiaľ také spárovanie prvá hráčka nájde, má víťaznú stratégiu: v prvom ťahu položí figúrku na (jediné) nespárované políčko a v každom ďalšom ťahu urobí skok na druhé políčko toho páru, na ktorého prvom políčku figúrka práve leží.
Nájsť požadované spárovania políčok je pre zadané príklady ľahké a je to možné urobiť viacerými spôsobmi. Ukážme tie z nich, ktoré majú určité črty pravidelnosti. Na obr. 1 zľava je vidno, ako je možné spárovať políčka časti hracej plochy o rozmeroch \(4\times 2\); celú hraciu plochu \(4 \times 4\) rozdelíme na dva také bloky a urobíme spárovanie v každom z nich. I na spárovanie políčok hracej plochy \(6\times 6\) môžeme využiť spárovanie v dvoch blokoch \(4 \times 2\); na obr. 1 uprostred je znázornené možné stredovo súmerné spárovanie všetkých políčok. Nakoniec na obr. 1 vpravo je príklad spárovania políčok hracej plochy \(5 \times 5\) s nespárovaným políčkom v ľavom hornom rohu (nespárované políčko nemusí byť nutne rohové); opäť je pritom využitý jeden blok \(4 \times 2\).
Na Slovensku, s priemerom 3,8 b medzi všetkými riešiteľmi a 5,5 b medzi úspešnými riešiteľmi.↩︎
Väčšina riešiteľov kategórie C ešte zrejme nepozná kombinačné čísla, hodnotu \(\binom{6}{3}=20\) však možno vypočítať aj vypísaním jednotlivých možností.↩︎
V tomto prípade pod vedľajšou diagonálou chápeme skupinu políčok, ktorých stredy ležia na priamke kolmej na spojnicu stredu začiatočného políčka so stredom koncového políčka.↩︎