Seminár 30: Algebraické výrazy a rovnice VII – Kvadratické rovnice
Ciele
Precvičiť metódy používané pri práci s kvadratickými rovnicami a vzťahy medzi koreňmi rovnice
Úvodný komentár
Na začiatku seminára si spolu so študentami osviežime znalosti o kvadratických rovniciach, počte ich riešení a vzťahoch medzi reálnymi koreňmi a koeficientmi (Viètove vzorce). V čase konania seminára už študenti pravdepodobne budú mať za sebou preberanie tohto učiva na hodinách matematiky, takže by opakovanie nemalo zabrať priveľa času.
Úlohy a riešenia
Úloha B-57-I-5-N3
Riešenie
Komentár
Jednoduchá úloha na úvod, v ktorej študenti aplikujú znalosti o závislosti medzi hodnotou diskriminantu a počtom riešení kvadratickej rovnice. Ten potom vedie na riešenie sústavy dvoch rovníc s dvomi neznámymi.Úloha B-57-I-5
Riešenie*
Označme \(x_0\) spoločný koreň oboch rovníc, takže \[ax_0^2+ 2bx_0 + 1 = 0,\ \ \ bx_0^2+ 2ax_0 + 1 = 0.\] Odčítaním oboch rovníc dostaneme \((a - b)(x_0^2- 2x_0 ) = x_0 (a - b)(x_0 - 2) = 0\). Keďže \(a \neq b\) a 0 zrejme koreňom daných rovníc nie je, musí byť spoločným koreňom číslo \(x_0 = 2\). Dosadením do daných rovníc tak dostaneme jedinú podmienku \(4a + 4b + 1 = 0\), čiže \[b = -a -\frac{1}{4}.\]
Diskriminant druhej z daných rovníc je potom \(4a^2 - 4b = 4a^2 + 4a + 1 = (2a + 1)^2\), takže rovnica má dva rôzne reálne korene pre ľubovoľné \(a \neq -\frac{1}{2}\). Podobne diskriminant prvej z daných rovníc je \(4b^2- 4a = 4b^2 + 4b +1 = (2b +1)^2\). Rovnica má teda dva rôzne reálne korene pre ľubovoľné \(b \neq -\frac{1}{2}\), čiže \(a\neq \frac{1}{4}\)
Z uvedených predpokladov však zároveň vyplýva \(a \neq -\frac{1}{4}\) \((b \neq 0)\) a \(a \neq - \frac{1}{8}\) \((a \neq b)\).
Záver. Vyhovujú všetky dvojice \((a, -a - \frac{1}{4})\), kde \(a \in \RR \ \{-\frac{1}{2}, -\frac{1}{4}, -\frac{1}{8}, 0, \frac{1}{4}\}\).